PMBOK


 

1. Faze projekta (Process Groups)

PMBOK deli upravljanje projektom u 5 procesnih grupa:

  1. Initiating (Pokretanje)

    • Definisanje ciljeva projekta, obima i interesnih strana.

    • Primer: kreiranje Project Charter.

  2. Planning (Planiranje)

    • Detaljno planiranje obima, vremena, budžeta, resursa, rizika.

    • Alati: Work Breakdown Structure (WBS), Gantt chart, risk register.

  3. Executing (Izvršenje)

    • Sprovodi se plan, koordiniraju resursi, proizvode se deliverables.

    • Fokus na komunikaciju i timski rad.

  4. Monitoring & Controlling (Praćenje i kontrola)

    • Praćenje napretka projekta i upoređivanje sa planom.

    • Uključuje change requests, kontrolu budžeta, rokova i kvaliteta.

  5. Closing (Zatvaranje)

    • Formalno zatvaranje projekta ili faze.

    • Evaluacija uspeha i dokumentovanje lekcija (lessons learned).


10 znanja (Knowledge Areas)

PMBOK takođe definiše 10 oblasti znanja, koje se povezuju sa fazama:

  1. Project Integration Management

  2. Project Scope Management

  3. Project Schedule Management

  4. Project Cost Management

  5. Project Quality Management

  6. Project Resource Management

  7. Project Communication Management

  8. Project Risk Management

  9. Project Procurement Management

  10. Project Stakeholder Management


Zašto je PMBOK važan:

  • Standardizuje upravljanje projektima.

  • Omogućava konzistentnost i kontrolu rizika.

  • Primjenjiv u svim industrijama, ne samo IT-u.

  • Pomaže menadžerima da predvide probleme i donose bolje odluke.

  • Faza projektaŠta se radiGlavne oblasti znanja
    PokretanjePostavljanje ciljeva, identifikacija učesnikaIntegracija, Učesnici (Stakeholder-i)
    PlaniranjePravljenje plana za obim, rokove, budžet, resurse i rizikeObim, Raspored, Troškovi, Kvalitet, Resursi, Komunikacija, Rizik, Nabavka, Integracija, Učesnici
    IzvršenjeSprovodi se plan, koordinacija tima, isporuka rezultataKvalitet, Resursi, Komunikacija, Nabavka, Integracija, Učesnici
    Praćenje i kontrolaKontrola napretka, rokova, budžeta i kvalitetaObim, Raspored, Troškovi, Kvalitet, Komunikacija, Rizik, Nabavka, Integracija, Učesnici
    ZatvaranjeFormalno zatvaranje projekta, evaluacijaIntegracija, Nabavka, Učesnici

    Napomena za pamćenje:

    • Integracija i Učesnici su stalno prisutni kroz ceo projekat.

    • Planiranje i kontrola obuhvataju većinu oblasti, zato su najvažnije za detaljno praćenje.

Comments