Heroj sa hiljadu lica


 U knjizi Heroj sa hiljadu lica, Kembel istražuje 17 faza "herojevog putovanja," koje se mogu grupisati u tri glavne etape: Odlazak, Inicijacija i Povratak.

Odlazak - Heroj napušta svoj svakodnevni svet. Putovanje počinje "Pozivom na avanturu," gde heroja nešto inspiriše ili primorava na promenu. U ovoj fazi, junak često susreće mentora, vodiča koji ga priprema za izazove pred njim.

Inicijacija - Heroj se suočava sa težim izazovima i preprekama koje zahtevaju snagu, domišljatost i hrabrost. Dolazi do tačke koja se zove "Stomak kita," metafora za trenutak kad se heroj nađe na ivici poraza i odustajanja, ali ujedno i trenutak kada doživljava najveću promenu. U ovoj fazi heroj doseže vrhunac svog razvoja i suočava se sa najvećim neprijateljem.

Povratak - Nakon što pobedi izazove i transformiše se, heroj se vraća u svakodnevni svet, ali sa darovima znanja ili posebnom moći koju sada može deliti sa zajednicom. Povratak nije uvek lak jer može naići na nerazumevanje ili otpor u društvu, ali njegov put završava "Eliksirom" – znanjem ili mudrošću koju sada koristi da pomogne drugima.

Kembelova ideja je da ovaj obrazac nije samo književna struktura, već i simbolički prikaz životnog ciklusa ličnog rasta, suočavanja sa sopstvenim izazovima i transformacije kroz životna iskustva. U svakodnevnom životu, "herojevo putovanje" može se primeniti na mnoge izazove: prelazak iz jedne životne faze u drugu, borbu sa strahovima ili postizanje važnog cilja

Kembelovo "herojevo putovanje" sastoji se od 17 faza koje se mogu podeliti u tri glavne etape – Odlazak, Inicijacija i Povratak. Evo detaljnog prikaza svake faze:


I. Odlazak

Poziv na avanturu – Heroj dobija poziv da napusti poznati svet i uđe u nepoznato.

Odbijanje poziva – Heroj može u početku odbiti poziv zbog straha ili nesigurnosti.

Nadnaravna pomoć – Heroj susreće mentora ili vodiča koji mu daje savet, zaštitu ili magični predmet.

Prelazak prvog praga – Heroj napušta poznati svet i prelazi prag u nepoznato, simbolizujući ulazak u novi svet.

Stomak kita – Heroj se suočava s opasnošću, prihvata svoju sudbinu i ulazi u mračnu fazu, spreman za transformaciju.

II. Inicijacija

Put iskušenja – Heroj se suočava sa raznim izazovima, preprekama i testovima koji ga jačaju.

Susret s božanstvom – Heroj pronalazi inspiraciju, ljubav ili osobu koja predstavlja ideal.

Iskušenje – Heroj se suočava sa unutrašnjim izazovima ili iskušenjima, što ga često može skrenuti s puta.

Apoteoza – Heroj postiže viši nivo razumevanja ili spoznaje, prelazeći granicu svojih dosadašnjih sposobnosti.

Ultimativna nagrada – Heroj dobija nagradu ili eliksir, fizički ili simbolički, kao nagradu za svoj trud.

III. Povratak

Odbijanje povratka – Nakon iskustava u nepoznatom svetu, heroju može biti teško da se vrati u svoj stari život.

Čarobni let – Heroj se suočava s izazovima na povratku, često u obliku potere ili prepreka.

Spas sa strane – Heroju neko ili nešto pomaže da se vrati kući sa svojim eliksirom.

Prelazak poslednjeg praga – Heroj uspeva da prevaziđe poslednje prepreke u povratku kući.

Gospodar dva sveta – Heroj je sada sposoban da živi u oba sveta, poznatom i nepoznatom, balansirajući između njih.

Sloboda za život – Heroj se vraća kući promenjen, sposoban da vodi slobodan život i pomaže zajednici, s mudrošću i iskustvom koje je stekao.

Svaka od ovih faza simbolizuje različite faze kroz koje prolazimo kada se suočavamo sa izazovima i promenama u životu.

Heroj sa hiljadu lica (The Hero with a Thousand Faces), knjiga Džozefa Kembela, prvi put objavljena 1949. godine, jedno je od najuticajnijih dela u polju mitologije i književnosti. U ovoj knjizi, Kembel istražuje univerzalne arhetipove i strukture priča iz različitih kultura i vremenskih perioda, dolazeći do zaključka da mnoga mitska i herojska putovanja prate zajednički obrazac, koji je nazvao "monomit" ili "herojevo putovanje".

Kembel u svom delu izlaže ideju da svi mitovi i priče o herojima predstavljaju varijacije na istoj temi – univerzalnom putovanju koje simbolizuje proces transformacije kroz izazove. Kembelov Heroj sa hiljadu lica pruža detaljan opis kako herojsko putovanje obuhvata tri ključne faze: odlazak, inicijaciju i povratak, kroz koje prolazi svaki heroj. Na osnovu analize mitova, religijskih tekstova, narodnih priča i bajki, Kembel identifikuje ključne faze i izazove koji su prisutni u mnogim pričama o herojima.

Glavne ideje iz knjige

Monomit (Herojevo putovanje) – Kembel tvrdi da heroj kreće na putovanje koje predstavlja univerzalnu priču o prelasku iz poznatog u nepoznato, suočavanje s izazovima, transformaciju i povratak s mudrošću.

Psihološka simbolika – Herojevo putovanje simbolizuje unutrašnje transformacije koje svi prolazimo, i predstavlja borbu sa sopstvenim strahovima, egom i ograničenjima.

Arhetipovi – Kembelova teorija o arhetipovima, inspirisana Jungovim radom, objašnjava kako likovi poput mentora, saveznika, čudovišta ili iskušenja predstavljaju univerzalne obrasce ponašanja i uloge u ljudskom životu.

Uticaj Heroja sa hiljadu lica

Knjiga je inspirisala brojne pisce, reditelje i umetnike, posebno Džordža Lukasa pri stvaranju Ratova zvezda. Kembelova teorija postala je osnov za brojne priručnike o pripovedanju, a koncept herojevog putovanja danas se primenjuje u filmovima, knjigama, video igrama i mnogim drugim medijima.

Kembelova knjiga nije samo analiza mitova već i filozofski tekst koji poziva čitaoca da istraži i razume sopstveno "herojsko putovanje."


Zašto je svaki Kembelov rad preporuka za čitanje? Šta ćete sigurno naučiti iz njegovih analiza?

Kad vam je teško, imate probleme privatno i poslovno, ispred vas je mnogo iskušenja i problema, moguće je da ste pozvani. Moguće je da je to taj trenutak poziva. Muka i problemi su tu da vas zovu da se promenite. Jer, ako nema muke i kriza, nema ni razloga da učite i da se menjate. Problemi vas teraju da promenite stav, način na koji posmatrate svet oko i sebe i sebe, na kraju. Tako da je, po Kembelu, poziv zapravo loša vest – razvod, finansijski kolaps, bolest. Na širem planu, to su finansijske krize, epidemije, prirodne katastrofe. Desi se nešto što sve natera da počnu iz početka. I, to nije lako.

Kako napuštate utrobu majke, roditeljski dom ili staro školsko dvorište, tako napuštate i starog sebe kada budete pozvani. Pozvani ste da postanete ono što treba da postanete.

U danima krize morate zauzeti stav. Taj stav je stav tragača koji kaže ’Moram dalje’, ’Moram da nađem to što treba da nađem, da saznam šta treba da saznam’. Opiranje je sasvim normalna rekacija u danima krize.

Ovo opiranje i odlaganje su veoma važni po Kembelu i smatrao ih je bitnom fazom na putu svakog heroja. Imaju antistres efekat i moć da vas primpreme za ono što dolazi.

Ništa nije novo. Sve što se trenutno dešava samo je ponovljeno nečije iskustvo. To što se vam dešava, dešavalo se i dešavaće se i drugima, iste borbe, iste faze i pravila.

Na putu heroja su uvek nemani, aždaje, novi prostori koji treba da se osvoje i koji nose tajnu. Tu su uvek saveznici, grupe, družine. Tolkinova Družina prstena ili vitezovi okruglog stola ili sedmorica veličanstvenih, pa i Odisejevi saputnici samo su primeri da se na svom putu heroj udružuje i mora da bude dobar timski igrač. Zato su najčvršća prijeteljstva iz škole jer znače zajedničko odrastanje i sazrevanje. Veliki problem koji svaki heroj mora da reši na svom putu je da prevaziđe individualni identitet.

Ono što uče mitovi i njihovi heroji je da uvek postoji nešto bolje. Ma koliko mislili da je trenutna postavka stvari idealna i da je ne treba menjati, doći će trenutak za promenu. Heroji na svom putu uče da budu fleksibilni i spremni da pobede svoju gordost i prihvate nov način života i razmišljanja.

Na životnom putu kao i u svakom mitu nezaobilazna je smrt. To je iskustvo smrti ideja, načina na koji vidimo sebe. Odnosi se na kraj jednog pogleda na svet, sistema vrednosti, verovanja, perspektive. I to je smrt za više dobro, otvara se prostor da se rodi nešto novo, bolje.

U mitovima se uvek pojavljuje neki alat, mač recimo, koji simbolizuje novo znanje, novu veštinu, tehnologu, novu mudrost koja je potrebna herojima da bi ispunili zadatak za koji su pozvani. Simbolika mača je upravo preseći nešto, doneti odluku, što je bitan deo puta heroja. Isto tako je i simbolika nove komunikacije ali i borbe jednog čoveka sa drugim.

Progres se uvek sastoji iz dva koraka napred i jednog koraka u nazad. I tome uči svaki mit.






Comments