Kako izgraditi rapport na poslovnom sastanku: Praktičan primer
U prethodnim lekcijama smo govorili o rapportu, tehnikama usklađivanja i ogledanja, kao i o tome kako koristiti pacing i leading. Sada ćemo proći kroz jedan tipičan scenario i videti kako sve ove tehnike funkcionišu u praksi – na poslovnom sastanku.
1. Priprema pre sastanka
-
Pre nego što uđete u sobu, korisno je imati kratak razgovor u predvorju hotela, na parkingu ili nekom neutralnom mestu.
-
Ovo vam omogućava da već započnete izgradnju rapporta kroz malu priču i suptilno usklađivanje.
Ako ste ovo uradili dobro, već ulazite u sastanak sa dubokim rapportom i spremni ste za pacing i leading.
2. Postavljanje i usklađivanje fiziologije
Kada sednete sa klijentom:
-
Posmatrajte kako je klijent smešten u stolici: naslonjen unazad, na ivici stolice, ruka na naslonu?
-
Kako su postavljene noge: prekrižene, pod stolom, ispružene napred?
-
Gde drži torbu ili lične stvari?
Vaš cilj je suptilno uskladiti deo ili celokupnu fiziologiju klijenta.
-
Nemojte pokušavati sve odjednom – to može delovati čudno.
-
Postepeno, tokom prve minute ili dve, lagano prilagodite svoj položaj da se poklapa sa klijentom.
3. Usklađivanje glasa i disanja
-
Obratite pažnju na brzinu govora, jačinu, ton i ritam klijentovog glasa.
-
Uskladite svoj govor sa tim obrascima.
-
Posmatrajte disanje klijenta: da li diše duboko iz stomaka ili plitko u grudima?
-
Počnite da usklađujete i disanje – ovo je jedan od najmoćnijih načina da brzo izgradite rapport.
4. Posmatranje gestova
-
Obratite pažnju na gestikulaciju klijenta: da li se ruke pomeraju dok objašnjavaju nešto, pokazuju rukom ili prave „sekačke“ pokrete?
-
Uskladite se sa tim gestovima, ali suptilno.
-
Čak i kratko usklađivanje pokreta može pojačati osećaj povezanosti.
5. Prvi utisak i prikupljanje informacija
Već u prvih nekoliko sekundi razgovora:
-
Posmatrate fiziologiju, disanje i gestove.
-
Počinje se graditi rapport na nesvesnom nivou.
-
Sakupljate informacije koje će vam kasnije pomoći za pacing i leading.
Šta dalje?
U narednoj lekciji ćemo:
-
Detaljnije analizirati šta smo sve mogli uskladiti sa klijentom.
-
Naučiti fenomen crossover mirroring, koji omogućava suptilnije i efikasnije usklađivanje.
-
Razmotriti kako izgraditi rapport preko telefona, kada ne možete videti klijenta.
Napredne tehnike izgradnje rapporta u poslovnoj komunikaciji
U prethodnoj lekciji smo prošli tipičan scenario sastanka i videli kako možemo uspostaviti rapport sa sagovornikom. Verovatno ste se prepoznali u tom scenariju i možda čak osetili prijatnu povezanost sa nekim tokom poslovnog sastanka.
U ovoj lekciji ćemo dublje analizirati scenario i pogledati još tehnika koje možemo primeniti.
1. Prepoznavanje „chunk size“ sagovornika
-
„Chunk size“ označava nivo detalja u govoru: da li osoba govori u opštim konceptima (big picture) ili u detaljima?
-
Na početku sastanka samo slušajte i zabeležite gde se sagovornik nalazi na skali između detalja i opštih ideja.
-
Kada dođe vaš red da govorite, prilagodite svoj nivo detalja:
-
Ako je sagovornik „big picture“, ne ulazite u nepotrebne tehničke detalje.
-
Ako je detaljan tip, dajte dovoljno konkretnih informacija da ga zadržite.
-
Primer: Kupujete novi računar:
-
„Big picture“ osoba: „Da, ovo je jedan od najbržih modela, sa puno memorije.“
-
Detaljna osoba: interesuje je brzina procesora, gigabajti memorije itd.
Prilagodite govor sagovorniku i izbegnite frustracije s obe strane.
2. Korišćenje reči koje klijent preferira
-
Obratite pažnju na predikate i senzorne reči: vidi, čuje, oseća, dodiruje, grabi, drži itd.
-
Uključujte ove reči u svoje odgovore da bi sagovornik nesvesno osetio povezanost.
-
Nemojte koristiti svoj sistem predstava; koristite njihov jezik.
3. Usklađivanje glasa
-
Obratite pažnju na: jačinu, tempo, kvalitet i visinu tona.
-
Suptilno prilagodite svoj glas:
-
Muškarac razgovara sa ženom: malo podignite ton.
-
Žena razgovara sa muškarcem: malo spustite ton.
-
-
Najvažniji element je brzina govora – ako je uskladite, već ste u dobrom rapportu.
4. Korišćenje buzzword-a
-
Ako sagovornik koristi izraze poput „touch base“ ili druge industrijske termine, upotrebite ih povremeno.
-
Nemojte preterivati – deluje neprirodno.
-
Prava mera može značajno poboljšati osećaj povezanosti.
5. Provera rapporta kroz vođenje (leading)
-
Ako ste u rapportu, možete suptilno pomeriti položaj tela ili npr. dohvatiti šolju kafe – sagovornik će često pratiti vaše pokrete.
-
Ovo je snažan pokazatelj da ste izgradili duboku povezanost.
Zaključak
-
Rapport je prirodan proces koji svi koristimo sa ljudima koje dobro poznajemo.
-
Sada smo ga razložili na učljive, primenjive korake koje možete replicirati u poslovnim sastancima ili razgovorima sa klijentima.
Kako izgraditi rapport na poslovnom sastanku: Korak po korak
U prethodnim lekcijama smo pokrili osnove rapporta, tehniku usklađivanja i ogledanja, kao i pacing i leading. Sada ćemo proći kroz tipičan scenario i pokazati kako sve ove tehnike mogu da funkcionišu u praksi – na poslovnom sastanku.
1. Priprema pre sastanka
-
Pre nego što uđete u sobu, korisno je imati kratak razgovor u predvorju hotela, na parkingu ili nekom neutralnom mestu.
-
Ovo vam omogućava da već započnete izgradnju rapporta kroz malu priču i suptilno usklađivanje.
Ako ste ovo uradili dobro, već ulazite u sastanak sa dubokim rapportom i spremni ste za pacing i leading.
2. Usklađivanje fiziologije
Kada sednete sa klijentom:
-
Posmatrajte kako je klijent smešten u stolici: naslonjen unazad, na ivici stolice, ruka na naslonu?
-
Kako su postavljene noge: prekrižene, pod stolom, ispružene napred?
-
Gde drži torbu ili lične stvari?
Vaš cilj je suptilno uskladiti deo ili celokupnu fiziologiju klijenta.
-
Nemojte pokušavati sve odjednom – može delovati čudno.
-
Postepeno, tokom prve minute ili dve, prilagodite svoj položaj tako da se poklapa sa klijentom.
3. Usklađivanje glasa i disanja
-
Obratite pažnju na brzinu govora, jačinu, ton i ritam klijentovog glasa.
-
Uskladite svoj govor sa tim obrascima.
-
Posmatrajte disanje klijenta: da li diše duboko iz stomaka ili plitko u grudima?
-
Počnite da usklađujete i disanje – ovo je jedan od najmoćnijih načina za brzo izgradnju rapporta.
Napomena: Čak i samo usklađivanje disanja može dati izvanredne rezultate.
4. Posmatranje i usklađivanje gestova
-
Obratite pažnju na gestikulaciju: ruke koje se pomeraju dok objašnjava, pokazuju prstom ili „seku“ dok naglašavaju poentu.
-
Neki ljudi podižu ramena kada postavljaju pitanje, drugi koriste pokrete rukama dok objašnjavaju.
-
Uskladite se sa ovim pokretima, ali suptilno.
5. Prvi utisak i prikupljanje informacija
Već u prvih nekoliko sekundi razgovora:
-
Posmatrate fiziologiju, disanje i gestove.
-
Počinje se graditi rapport na nesvesnom nivou.
-
Sakupljate informacije koje će vam kasnije pomoći za pacing i leading.
Šta sledeće?
U narednoj lekciji ćemo:
-
Detaljnije analizirati šta smo mogli uskladiti sa klijentom.
-
Naučiti fenomen crossover mirroring, koji omogućava suptilnije i efikasnije usklađivanje.
-
Razmotriti kako izgraditi rapport preko telefona, kada ne možete videti klijenta.
Comments