Ponašanje i promene treba vrednovati u odnosu na kontekst i ekologiju


 

NLP pretpostavka broj 2: Ponašanje i promene treba vrednovati u odnosu na kontekst i ekologiju

Kao praktičari, važno je da budemo pažljivi kada radimo sa klijentima – da im pomognemo da ostvare željene promene, ali i da se postaramo da te promene ne izazovu neželjene posledice.

Setite se: sve što radimo utiče ne samo na nas same, već i na ljude oko nas, naše okruženje i, naravno, našu budućnost. Zato je od ključne važnosti da svaku promenu sagledamo kroz prizmu konteksta i ekologije.

Šta to znači u praksi?
Kada klijent dođe sa ciljem, naš zadatak je da osiguramo da taj cilj bude jasno definisan i da njegovo ostvarenje bude u skladu sa širim kontekstom – ličnim, porodičnim, profesionalnim i društvenim. Jer često se dešava da klijent iskaže želju, a da zapravo nije razmislio o njenim posledicama ili nije dovoljno precizirao u kom kontekstu želi da se promena dogodi.

Na primer, zamislite da vam klijent kaže:
„Želim da se osećam energično i uzbuđeno.“

Odlično, ali postavlja se pitanje – kada i u kojim situacijama? Ako samo tako ostane definisan, taj cilj može biti problematičan. Pa zato pitamo klijenta:
„Kada tačno želite da se osećate energično i uzbuđeno?“

Neki klijenti će odgovoriti: „Uvek!“

U tom trenutku, naš zadatak je da ih podsetimo na širu sliku. Da li bi zaista bilo korisno osećati se energično i uzbuđeno baš uvek – recimo, u tri ujutro dok pokušavate da zaspite ili tokom mirnog, opuštajućeg nedeljnog jutra? Verovatno ne.

Kroz ovakva pitanja pomažemo klijentu da osvesti konkretne situacije i definira u kom kontekstu želi promenu. Tako osiguravamo da intervencija bude zaista korisna, umesto da proizvede dodatne poteškoće.

Još jedan važan aspekt je ekologija promene. Klijent može biti toliko fokusiran na svoj cilj da zaboravi kakav će on uticaj imati na druge – partnera, porodicu, prijatelje ili saradnike. Možda partner neće biti oduševljen ako osoba odjednom postane neprestano „nabijena energijom“.

Naravno, krajnja odluka uvek pripada klijentu. Naša uloga je da im pomognemo da sagledaju širu sliku, da budu svesni posledica i da donesu informisanu odluku o tome šta zaista žele da postignu.

To je suština rada sa kontekstom i ekologijom: pomagati klijentima da rastu i menjaju se, ali na način koji je zdrav, održiv i skladan – kako za njih same, tako i za njihove odnose i okruženje.

Comments