Ne postoje otporni klijenti, već samo nefleksibilni komunikatori


 

NLP pretpostavka broj 3: Ne postoje otporni klijenti, već samo nefleksibilni komunikatori

Jedna od ključnih pretpostavki u NLP-u glasi: „Otpor kod klijenta nije otpor sam po sebi, već nedostatak raporta.“ Drugim rečima – nema „otpornih klijenata“, postoje samo komunikatori koji nisu dovoljno fleksibilni.

Šta to znači?
Da bismo bili zaista efikasni komunikatori, moramo preuzeti 100% odgovornosti za komunikaciju – za to kako je primljena, kako teče i da li je ispunila svoju svrhu.

A osnova svake uspešne komunikacije jeste rapport – stanje međusobnog razumevanja i povezanosti.

Kao NLP praktičari, već znamo koliko je važno poštovati tuđi model sveta i posmatrati situaciju kroz tuđe oči. Upravo to nam pomaže da gradimo rapport – da se povežemo sa drugom osobom tako da komunikacija postane pozitivna, prirodna i efikasna.

Kako se gradi rapport?
Proces je zapravo jednostavan, ali zahteva fleksibilnost u ponašanju i komunikaciji. To znači da menjamo ono što je potrebno – našu fiziologiju, ton glasa, ritam govora, izbor reči – sve kako bismo se uskladili sa sagovornikom i održali dobru povezanost.

Kada smo u rapportu sa nekim, otpor nestaje. Ako naiđemo na otpor, to znači da ili nismo uspostavili rapport, ili smo ga u nekom trenutku izgubili. Dobra vest je da se rapport uvek može ponovo uspostaviti – od samog početka, u toku razgovora.

Jedan važan savet:
Mnogo puta u razgovoru zapravo razmišljamo o tome šta ćemo odgovoriti, umesto da zaista slušamo. Ponekad toliko želimo da iskažemo svoje mišljenje da prekidamo ili menjamo temu. To svi radimo s vremena na vreme, ali ako želimo dubok i smislen rapport, potrebno je da zaista slušamo – i to ne samo reči, već i neverbalne poruke.

Jer reči nisu uvek prava poruka. Kada smo u rapportu, brzo ćemo primetiti da li postoji usklađenost između onoga što sagovornik govori i njegove fiziologije. Tu dolazi do izražaja senzorna oštroumnost i intuicija – koje nam pomažu da u realnom vremenu uočimo znake neusklađenosti i prilagodimo svoju komunikaciju.

Dakle, sledeći put kada primetite otpor u razgovoru, zapamtite: vi ste odgovorni za uspeh komunikacije. Zaustavite se, prilagodite svoj način komunikacije i ponovo izgradite rapport. Tek tada će komunikacija teći bez otpora i doneti rezultate koje želite.

Comments