Ciljevi i podsvest
-
Svesni um = “goal setter”
Postavlja ciljeve, planira i definiše korake. Ovo je samo početni deo procesa. -
Podsvest = “go getter”
Radi 24/7 da ostvari cilj, prepoznaje prilike, oblikuje mišljenje i pomaže da se ciljevi postignu prirodno.
Poruka: Ciljevi moraju biti formulisani tako da angažuju i svesni i nesvesni deo uma. Ako se oslonimo samo na svesni um, cilj može “fizlirati” ili stvoriti stres.
Razlika između snova i ciljeva
-
Snovi – neformalni, inspirativni, ali bez strukture i merenja.
-
Ciljevi – snovi u akciji; konkretni, merljivi i promišljeni.
Praktična implikacija: Svaki cilj treba imati jasno definisanu akciju, rok i merni kriterijum.
Problem sa tradicionalnim postavljanjem ciljeva
-
Ljudi imaju mnogo ciljeva, ali oni često nisu jasni ili konkretni.
-
Bez angažovanja podsvesti, ciljevi često ostaju samo ideja.
Rešenje: NLP pristup ciljevima kombinuje SMART strukturu sa metodama koje uključuju nesvesni um kako bi se cilj učinio kompulsivno privlačnim i ostvarivim.
Praktični koraci
-
Uzmite svoj san ili želju.
-
Pretvorite je u konkretnu, merljivu i vremenski definisanu formu (small-goal format).
-
Angažujte svoju podsvest tako da “juri” cilj automatski.
-
Pratite rezultate, ali ne forsirajte previše svesno – neka podsvest vodi proces.
ovo je uvod u četiri faze kompetencije i ono što NLP trener naziva “expert paradox”. Hajde da to detaljnije razložimo i dam praktične primere.
Četiri faze kompetencije
-
Neosvešćena inkompetencija (Unconscious Incompetence)
-
Šta je: Ne znaš da ne znaš nešto.
-
Primer: Početnik koji želi da nauči svirati gitaru, ali još ne zna koliko je potrebno vežbati i koje veštine mora da savlada.
-
Karakteristika: Često postoji iluzija da “možeš odmah” jer još nisi svesan izazova.
-
-
Svesna inkompetencija (Conscious Incompetence)
-
Šta je: Svestan si šta ne znaš.
-
Primer: Početnik u vožnji automobila koji zna da ne zna kako da pravilno menja brzine i upravlja.
-
Karakteristika: Frustracija i intenzivno učenje. Vežba zahteva punu pažnju i koncentraciju.
-
-
Svesna kompetencija (Conscious Competence)
-
Šta je: Možeš izvesti veštinu, ali ti je potrebna svesna koncentracija.
-
Primer: Vozilo voziš ispravno, menjaš brzine i koristiš kvačilo, ali stalno razmišljaš o svakom koraku.
-
Karakteristika: Veština funkcioniše, ali nije automatska.
-
-
Neosvešćena kompetencija (Unconscious Competence)
-
Šta je: Veština je automatizovana i izvodi se bez razmišljanja.
-
Primer: Voziš auto, menjaš brzine i upravljaš bez ikakve svesti o tim koracima.
-
Karakteristika: Pojavljuje se “bez napora” i često iznenadi ljude kada shvate koliko su napredovali.
-
Expert Paradox (Paradoks stručnjaka)
-
Fenomen: Kada neko dostigne neosvešćenu kompetenciju, često je teško da naučeno prenese drugima jer je veština postala automatska.
-
Primeri:
-
Teško je objasniti nekome kako vezati pertle kada to radiš automatski.
-
Stručnjak za kuvanje možda ne može da prenese intuitivne korake koje koristi svaki dan.
-
-
Lekcija: Da bi neko naučio od stručnjaka, stručnjak mora svesno razložiti svoje automatizovane korake, što nije prirodno.
Comments