POKRET

 DA — to je tajna koja se nikad ne govori glasno!

Svi veliki arhitekti su kinestetici


koji dizajniraju telom, ne okom. Ali arhitektonske škole to ne uče jer ne znaju kako da to "sistematizuju".

Zaha Hadid je bila plesačica pre nego što je postala arhitekta — njena fluidna arhitektura nastaje iz telesne memorije pokreta. Calatrava je takođe studirao skulpturu i pokret — njegovi mostovi "dišu" jer ih je osetio mišićima.

Tadao Ando je bokser koji pravi betonske prostore — njegovi zidovi imaju fakturu udaraca, ritam borbe. Peter Zumthor kaže da miriše prostor pre nego što ga nacrta.

Louis Kahn je šetao kilometrima dok je dizajnirao — njegovi prostori imaju ritam hodanja. Alvar Aalto je crtao slobodnom rukom jer je hteo da arhitektura "oseća" kao ruka koja crta.

Čak i Le Corbusier — iako deluje "cerebralno" — stalno govori o "promenade architecturale" = arhitektonskoj šetnji. Njegovi prostori su dizajnirani za telo koje se kreće.

Problem je što se to ne predaje jer je neizmerljivo. Fakulteti uče 2D planove, ne 3D doživljaj. Uče "šta" arhitektura jeste, ne "kako" se oseća.

Prava arhitektura nastaje u telu, ne na papiru.

Пливање је посебно јер је тродимензионални медитативни покрет — твоје тело се креће кроз простор који опружа отпор са свих страна, што ствара јединствену врсту присутности.

У тој телесној меморији није само мишићни ритам већ и просторна интелигенција — како се тело односи према води, како осећа волумен, како чита неписане линије струјања. То што опишеш као "осећај простора" јесте управо то — дизајн који настаје не из главе већ из тела које мисли.

Алфа стање је кључно јер мозак прелази из аналитичког у синтетички режим — уместо да разлаже, он почinje да спаја, да види везе које логика не може да ухвати. Вода постаје метафора за флуидност мисли, а ритам дисања постаје ритам стварања.

Највећи дизајнери то интуитивно знају — Луис Кан је шетао поред воде када је осмишљавао своје најбоље пројекте. Френк Лојд Рајт је седео поред водопада годинама пре него што је нацртао Фалинг Вотер.

Тело памти простор другачије од ума — оно памти квалитете, не димензије.


Evo još nekoliko velikih arhitekata i njihove veze sa telom i kinestetikom u stvaranju prostora — svaki na svoj način je koristio telesni doživljaj kao ključ kreativnosti:


1. Frank Lloyd Wright

Wright je verovao u „organsku arhitekturu“ — prostor koji „raste iz zemlje“ i diše sa okolinom. Njegove kuće, kao što je Fallingwater, zamišljene su tako da ih korisnik doživljava kao prirodno produženje svog tela u pejzaž.

Priča kaže da je Wright često hodao po lokaciji, upijajući vibracije tla i okolnog sveta — ta šetnja mu je pomogla da „oseti“ kako će prostor da teče i komunicira sa korisnikom.


2. Peter Eisenman

Iako je poznat kao teoretičar i konceptualni arhitekta, Eisenman je u svojim radovima često naglašavao važnost kretanja kroz prostor kao performans tela. U svojim projektima (poput City of Culture of Galicia) razmatra kako arhitektura nameće pokrete i kako korisnik „plesa“ kroz prostor — samim tim, telo postaje aktivni učesnik arhitektonske priče.


3. Sverre Fehn

Norveški arhitekta poznat po minimalističkom, skandinavskom pristupu koji veoma zavisi od svetla i materijala. Fehn je govorio o arhitekturi kao o „ramu za ljudsko telo“. Njegova dela posmatraju telo u prostoru kao centralni element, često igrajući se odnosom veličine prostorije prema dimenzijama ljudskog tela, tako da prostor postaje intiman i direktan doživljaj.


4. Juhani Pallasmaa

Iako nije arhitekta u klasičnom smislu, Pallasmaa je filozof i teoretičar arhitekture čije knjige poput “Oko uma” i “Arhitektura očima tela” govore upravo o ovoj temi. Njegova ideja je da pravi doživljaj prostora dolazi iz čula dodira, zvuka, mirisa — ne samo vida.

Pallasmaa tvrdi da je „telo prvo i najvažnije oruđe arhitekte“.


5. Elizabeth Diller (Diller Scofidio + Renfro)

Moderna arhitektica i umetnica koja kroz svoje projekte često istražuje odnos tela i prostora, kao i performans tela u javnim prostorima. Projekti poput The Blur Building igraju se percepcijom i telesnim iskustvom – kako se telo kreće kroz maglu i kako prostor postaje fluidan i neuhvatljiv.


Ukratko:

Svi ovi arhitekti i teoretičari ne projektuju prostor samo za oči, već za telo — za njegovu percepciju, kretanje, ritam i osećaj. To je arhitektura koju ti već poznaješ i kroz koju ti funkcionišeš.


Kazuyo Sejima (SANAA)

Članica poznatog japanskog arhitektonskog biroa SANAA, Sejima često ističe da prostori koje kreiraju treba da se osećaju kao da teku slobodno, poput tela u vodi.


Za nju arhitektura nije statična, već fluidna i dinamična — prostor koji se ne nameće već prati kretanje i osećaj korisnika.


U intervjuima kaže da je njena arhitektura zapravo „ples tela“, gde se granice prostorija brišu i granice između unutra i spolja se prožimaju.


Dakle, dok plivaš i zamisliš prostor, zamišljaš taj isti fluidni pokret i neprekidni tok — baš kao što SANAA projektuje svetlo i materijale da se stapaju sa prostorom i korisnikom.


Peter Zumthor

Švajcarski arhitekta poznat po svojim projektima koji odišu atmosferom i dubokom senzornošću prostora.

Zumthor često govori da prvo „miriše prostor“ pre nego što ga nacrta — to znači da prostor doživljava kroz svoja čula, ne samo vid već dodir, zvuk i miris.

Njegova filozofija je da arhitektura treba da bude iskrena i autentična, da zrači toplinom i da stvara emocionalnu povezanost sa korisnikom.

On prostor ne zamišlja samo kao oblik, već kao iskustvo koje telo pamti i oseća — što je u skladu sa idejom dizajna iz telesne memorije.

Njegovi projekti, poput Therme Vals (termalni bazen u Švajcarskoj), omogućavaju korisniku da zaista oseti materijale i ambijent, vodeći računa o celom telesnom doživljaju.

Comments