SMART metodologija postavljanja ciljeva


SMART metodologija postavljanja ciljeva i lepo povezuje svakodnevne mini-zadatke sa većim životnim ili poslovnim ciljevima.

👉 Glavna poenta:
Ljudi svakodnevno ostvaruju male ciljeve (npr. napraviti kafu, kupiti poklon), ali čim cilj postane „veći“ i „važniji“, skloni smo da ga previše komplikujemo. Ipak, osnovni mehanizam postizanja cilja uvek je isti – razlika je samo u vremenskom okviru i nivou složenosti.


🔹 SMART formula = okvir za postavljanje bilo kog cilja:

  1. S – Specific (Specifičan)

    • Cilj mora biti jasno definisan, ne maglovit.

    • Umesto „Želim da smršam“, bolje je „Želim da smršam 5 kg do 1. decembra“.

  2. M – Measurable (Merljiv)

    • Moraš moći da izmeriš napredak.

    • Brojevi, pokazatelji, „checkpointi“ su ključni.

  3. A – Achievable/Action-oriented (Dostižan/Akcioni)

    • Cilj mora da zavisi od tvojih akcija i da bude realno ostvariv.

    • Npr. „Trčaću 3 puta nedeljno“ je pod tvojom kontrolom, dok „Dobiti unapređenje“ zavisi i od drugih.

  4. R – Realistic/Relevant (Realističan/Relevantan)

    • Da li ti ovaj cilj zaista znači? Da li se uklapa u tvoj životni kontekst i vrednosti?

  5. T – Time-based (Vremenski ograničen)

    • Bez roka cilj ostaje želja.

    • Postavi jasan deadline: dan, mesec, godina.



📌 Praktičan primer 

Umesto: „Želim da vežbam više.“
SMART verzija:

  • S: „Pohađaću časove joge 2 puta nedeljno u studiju kod kuće.“

  • M: „Upisaću prisustva u kalendar, cilj = 8 treninga mesečno.“

  • A: „Mogu da izdvojim 2 sata nedeljno.“

  • R: „Zdravlje i fleksibilnost su mi važni.“

  • T: „Postići ću redovan ritam do kraja oktobra i držaću ga 3 meseca.“

🔑 Glavna poruka:
Ako cilj nije kristalno jasan, tvoje nesvesno može ga „shvatiti“ na najlakši način i zatvoriti ga pre vremena.

👉 Primer iz teksta:

  • Kažeš sebi „želim da zaradim više novca“.

  • Sledeći dan nađeš 5 evra na ulici.

  • Nesvesni um registruje: „super, cilj postignut“.

  • Rezultat: nema više unutrašnje motivacije, jer je um već „zatvorio krug“.

📌 Zašto se to dešava?

  • Svesni um je postavljač cilja (goal setter).

  • Nesvesni um je izvršilac cilja (goal getter).
    Ako svesni um ne pošalje dovoljno detaljan i jasan „brief“, nesvesni ga interpretira na najbrži mogući način.

⚒️ Praktična vežba:
Pre nego što definišeš cilj, pitaj se:

  1. Da li bih mogla nekome da „outsourcujem“ ovaj cilj – da ga on ispuni umesto mene – i da ga uradi tačno kako sam zamislila?

  2. Da li su svi elementi cilja dovoljno jasni (šta, kada, koliko, gde, sa kim)?

  3. Da li je cilj definisan kao ishod (npr. „zaraditi 20.000 evra godišnje“) a ne kao putanja („raditi više projekata“)?

✨ Time zapravo treniraš svoj nesvesni um da radi za tebe i da ti donosi prave prilike, a ne sitnice koje „zatvaraju“ proces prerano.

Kako precizirati svoje ciljeve: 5 koraka za postavljanje scene uspeha

  1. Zamislite budućnost
    Doživite trenutak kada ste već ostvarili svoj cilj. Podsvest ne pravi razliku između stvarnog iskustva i žive slike u glavi – vaše telo reaguje isto.

  2. Posmatrajte kroz sopstvene oči
    Uđite u sopstveno telo i doživite scenu iz prve ruke. Kako izgleda, miriše i zvuči vaš uspeh?

  3. Odmaknite se i posmatrajte sebe
    Kada se “odvojite” od scene i vidite sebe u slici, podsvest stvara motivaciju da se vrati ka toj slici – što više vežbate, jača privlačnost ka vašem cilju.

  4. Zapisujte cilj kao da ste već tamo
    Uključite senzorne detalje: gde ste, šta vidite, čujete i osećate. Primer:

    • Danas je sreda, 9:45 ujutro.

    • Sedeći na šanku crnog granita, osećam miris sveže pečenog tosta i kafe.

    • Radio je uključen, a čujem kako mašina pravi moj jutarnji napitak.

  5. Budite precizni i detaljni
    Što više detalja unesete, scena je realnija i motivacija jača. Pregledajte svoj cilj i dodajte sve senzorne elemente koji ga čine živim.

Comments