Poštovanje tuđeg modela sveta
I zaista je tako.
Možemo imati mnogo sličnosti sa ljudima koje srećemo. Možda ćemo biti svrstani u određene grupe i obeleženi etiketama – Britanci, Evropljani, beli, crni, Azijati i mnoge druge.
Ali suština je u tome da ste vi – jedinstveni.
Na celoj planeti ne postoji niko potpuno isti kao vi.
Zastanite na trenutak i razmislite: ne postoji identičan otisak prsta, niti ista DNK sekvenca. Vi ste jedno neponovljivo stvaranje.
A kada se nešto pojavi samo jednom u istoriji, njegova vrednost postaje neprocenjiva. Zamislite koliko bi koštao jedinstveni Ferrari. Pogledajte cene Van Gogovih dela ili retkih dijamanata koji na aukcijama dostižu milione dolara. Njihova vrednost proističe upravo iz činjenice da su – jedinstveni.
Isto važi i za vas. Vi svetu donosite nešto što niko drugi ne može da donese – ne sada, niti ikada u budućnosti. To je samo po sebi ogromna vrednost.
Vaša verzija sveta, univerzuma, društva i života je samo vaša. Naravno, može se delimično podudarati sa stavovima drugih ljudi, ali u svojoj suštini – to je vaš model sveta, neponovljiv i jedinstven. Isto važi i za svakoga koga sretnete.
Zbog toga, kao NLP praktičari (ili jednostavno kao ljudi koji žele da unaprede komunikaciju), važno je da svakog sagledamo kao izvor potencijala i jedinstvenu ličnost sa sopstvenim mislima, vrednostima i uverenjima. Naš zadatak je da pomognemo ljudima da ostvare svoje ciljeve u skladu sa njihovim, a ne našim vrednostima i uverenjima.
Ovo je ključno jer mnogi – iako u najboljoj nameri – nesvesno pokušavaju da nametnu svoje vrednosti drugima. Ali to nije ono čemu težimo.
Da bismo bili efikasni u radu i komunikaciji, potrebno je da razvijemo fleksibilnost i sposobnost da poštujemo tuđi model sveta – da posmatramo stvari iz njihove perspektive. To ne znači da se moramo složiti. Uostalom, ko smo mi da kažemo šta je „tačno“, a šta „pogrešno“? Sve je to samo percepcija.
Dakle, moguće je u potpunosti se ne slagati sa nečijim vrednostima i stavovima, a opet sarađivati sa tom osobom. Ako prihvatimo ovu pretpostavku NLP-a, možemo da ostavimo po strani sopstvena uverenja i da svet vidimo kroz tuđe oči – bez osude i predrasuda.
I ovo se ne odnosi samo na rad NLP praktičara. To je univerzalna veština komunikacije – u poslu, u međuljudskim odnosima, u svakodnevici. Sigurno se možete setiti situacije kada su dve osobe, sa potpuno različitim pogledima na svet, pokušavale da komuniciraju – i koliko je to bilo teško.
Zato probajte sledeće: posmatrajte svet kroz tuđe oči. Nađite nekoga čije su vrednosti i stavovi potpuno drugačiji od vaših i zapitajte se:
-
Mogu li zaista sarađivati sa ovom osobom, a da joj ne namećem sopstvene vrednosti?
-
Mogu li sagledati svet iz njenog ugla i zaista poštovati njen model sveta?
Ako uspete, primetićete da se kvalitet vaše komunikacije menja iz korena.
Comments