Načini korišćenja uzroka i posledice


Već smo razmatrali jednačinu uzroka i posledice u kontekstu lične moći. Podsećanja radi: uzrok se percipira kao pokretač određenog efekta, i da biste imali kontrolu nad svojim životom, potrebno je da delujete sa strane uzroka, a ne posledice.

Korišćenjem Milton modela možemo ovu vezu uzrok–posledica iskoristiti za upotrebu sugestija nesvesnom umu, odnosno za usmeravanje ponašanja impliciranjem efekata određenih akcija. Na taj način nesvesni um, bar na neki nivo, razmatra novu mogućnost ili rezultat.


Načini korišćenja uzroka i posledice

  1. If–then konstrukcija

    • Primer: Ako primenite ono što učite, tada ćete ostvariti sve svoje ciljeve.

    • Možete ukloniti reč tada i struktura i značenje rečenice ostaju ista:
      Ako primenite ono što učite, ostvarićete sve svoje ciljeve.

  2. As–then konstrukcija

    • Primer: Kako budete prolazili kroz ovaj odeljak, tada ćete početi da se osećate sigurnije.

  3. Upotreba glagola “to make” (prouzrokovati)

    • Primer: Mogu da vas naučim ovo.

    • Ovde je implicirana uzročnost: ja sam uzrok, a rezultat je da vi naučite ovo.

  4. Upotreba reči “because” (zato što)

    • Primer: Ako klijent kaže “Zaglavljen sam”, možete ga usmeriti ka razumevanju uzroka:
      “Zaglavljen si zato što još nisi odlučio/la da se promeniš.”

    • Ovde klijent postaje uzrok svog ishoda i prisiljen je da razmotri svoju poziciju u odnosu na uzrok–posledicu.


Kombinovanje tehnika Milton modela

Možete spojiti više jezičkih alata u jednoj rečenici:
“Znam da se menjaš, a promena je dobra. Ako sada odlučiš da se promeniš, lako ćeš ostvariti svoje ciljeve.”

  • Prva rečenica: “Znam da se menjaš” – lost performative

  • Sledeća: “Promena je dobra” – afirmacija

  • Na kraju: “Ako sada odlučiš da se promeniš, lako ćeš ostvariti svoje ciljeve” – uzrok i posledica

Kombinovanjem ovih elemenata, izjava dobija snažniji uticaj i motivacioni efekat.

Sada ćemo ići dublje i razmotriti koncept “percepcija je projekcija”, koji je zaista fascinantan. Tokom ove lekcije podeliću sa vama jedan dragoceni uvid koji će vam desetostruko povećati efektivnost kada radite sa ljudima i pomoći vam da razvijete ličnu moć i uticaj.


Percepcija je projekcija

Ova ideja je delimično inspirisana radom Carla Junga, švajcarskog psihijatra, čiji je rad indirektno uticao na razvoj NLP-a, naročito u oblasti meta-programa i percepcije.

Sećate li se iz detinjstva izreke: “Ko je prvi, taj i prepoznaje”? Ta izreka je tačna – često ono što vidimo u drugima zapravo je odraz nas samih.

Primera radi: kada ste srećni, energični i raspoloženi, ljudi oko vas vam izgledaju pozitivno i prijatno. Sa druge strane, kada ste loše raspoloženi, imate utisak da su svi oko vas neprijatni ili negativni.

Zašto? Zato što naša unutrašnja stanja reflektuju ono što percipiramo u drugima. Ako smo ljuti, nervozni ili frustrirani, nesvesno projiciramo te emocije na druge – iako oni možda uopšte ne osećaju isto.


Ključna poruka

Da biste prepoznali neku emociju ili stanje u drugima, morate ga prvo razumeti i prepoznati u sebi. Ne možete videti ljutnju u drugome ako sami ne znate šta je ljutnja.

Zato je percepcija uvek oblikovana vašim unutrašnjim filterima i vrednostima. Istina je – ne možemo videti ništa osim onoga što je već prisutno u nama.


Projekcija u radu sa klijentima

Ako radite kao praktičar, mentor ili trener, vaše verovanje u sposobnosti klijenata direktno utiče na rezultate koje oni ostvaruju.

  • Ako verujete da su klijenti sposobni i imaju potencijal, vaša projekcija pozitivnog stava utiče na njih i motiviše ih da postignu više.

  • Ako sumnjate u njihove sposobnosti, nesvesno im to projicirate i ograničavate njihov uspeh.

Primera radi, jedna školska studija pokazala je kako očekivanja učitelja oblikuju rezultate učenika. Deca koja su bila označena kao “teška i nepoučljiva” zaista su slabije napredovala, dok su ista deca u drugoj klasi, za koju je učitelj verovao da su inteligentna i talentovana, postigla izvanredne rezultate.


Ključ NLP uvida: Kongruencija

  • Kongruencija znači biti autentičan – vaše reči, ponašanje i neverbalna komunikacija moraju biti usklađeni.

  • Kada ste kongruentni i verujete u sposobnosti drugih, kombinovano sa principom percepcija je projekcija, nesvesno projicirate svoja verovanja i potencijal na druge, što im omogućava da iskažu svoje najbolje sposobnosti.


Zaključak

Da biste postigli vrhunske rezultate sa drugima:

  1. Prvo postignite rezultate sami – motivišite sebe, iskoristite sopstveni potencijal i probudite entuzijazam.

  2. Verujte u potencijal drugih – samo tako možete projicirati pozitivne mogućnosti i omogućiti im rast.

  3. Budite kongruentni – vaša unutrašnja uverenja, govor i ponašanje moraju biti u skladu.

 

Comments