Kalibracija na ponašanje


 

NLP Pretpostavka #6

Kalibracija na ponašanje


1. Ponašanje kao jedini pokazatelj

Kada radimo sa klijentom, ono što vidimo spolja – njihovo ponašanje i fiziologiju – jedini su barometar onoga što se unutra dešava.

  • Ne možemo direktno videti njihove misli, uverenja i vrednosti.

  • Jedino što nam je dostupno jeste ono što se manifestuje spolja.


2. Zašto je važna kalibracija

Da bismo razumeli klijentov unutrašnji model sveta, potrebni su:

  • Sensory acuity (precizno opažanje detalja),

  • Raport (stvaranje povezanosti i poverenja),

  • Fleksibilnost (prilagođavanje na osnovu onoga što opažamo).


3. Kongruencija i nekongruencija

Klijent može reći jedno, a svojim telom pokazivati drugo:

  • Reći „da“, a fiziologija odaje „ne“.

  • Izjaviti „mogu“, dok stav tela pokazuje nemoć.

Takva nekongruentnost je dragocen signal – pokazuje da je ispod svesne komunikacije skriveno nešto dublje.


4. Ponašanje kao površinski problem

Ono što vidimo i čujemo (ponašanje) često je simptom, a ne pravi uzrok.

  • Ispod ponašanja nalaze se nesvesne reprezentacije, vrednosti i uverenja.

  • To možemo zamisliti kao ledenberg:

    • Vrh iznad vode = svesna komunikacija.

    • Ispod površine = nesvesni sadržaji, koji zapravo pokreću ponašanje.


5. Uloga NLP praktičara

Praktičar ne menja samo spoljašnje ponašanje, već:

  • istražuje šta ga pokreće,

  • pomaže klijentu da postane svestan nesklada,

  • vodi ga do unutrašnjih uverenja i reprezentacija, gde nastaje stvarna promena.


👉 I kada se promeni ono što je „ispod površine“, površinsko ponašanje se gotovo uvek spontano usklađuje i menja.

Comments