Uverenja i rezultati: kako percepcija projektuje stvarnost


 Kako uverenja oblikuju naše ponašanje i rezultate

U prethodnom predavanju govorili smo o značaju visokih standarda izvrsnosti i o tome kako izvrsnost i odgovornost čine temelje lične moći. Sada kada razumete šta je potrebno da biste vi i drugi postali najbolja verzija sebe, hajde da pređemo na još jedan ključni aspekt ličnog razvoja – uticaj uverenja na ponašanje.

Uverenja su moćna. Ona oblikuju način na koji delujemo, kako se odnosimo prema drugima i kakve rezultate postižemo – u poslu, u životu ili u ličnom razvoju.

Evo četiri ključne karakteristike uverenja:

  1. Uverenja nisu stvarna.
    Ona počivaju na veri ili poverenju, često s elementom imaginacije, i pokreću određena ponašanja. Naše uverenje je duboko povezano sa vrednostima koje nesvesno držimo. Razumevanje vrednosti i uverenja na dubljem nivou je ključno za postizanje sjajnih rezultata u NLP-u i ličnom razvoju.

  2. Istinitost uverenja nije važna.
    Za osobu koja ga drži, nije važno da li je uverenje objektivno tačno. Ako je osoba zatvorena za promene, neće prihvatiti alternativne ideje ili vrednosti, čak i ako se pokuša uveriti da je u krivu. Primer: religijska uverenja – ljudi ih često brane svim silama.

  3. Uverenja deluju kao da su istinita.
    Osoba se ponaša prema uverenju, bez obzira na to da li ima dokaze za njega ili ne. Nesvesni um je moćan, ali nije logičan – on izvršava ono što mu se zada. Ako verujete da ste sposobni i vredni velikog uspeha, ponašaćete se u skladu s tim, i rezultati će se pojaviti.

  4. Uverenja su samoispunjujuća proročanstva.
    Držanje određenog uverenja zadaje nesvesnom umu da traži dokaze koji ga potvrđuju i vodi naše ponašanje tako da ono postane stvarnost. Ako kažete „Ne mogu da postignem X, Y i Z“, verovatno ćete se i sami uveriti da je to tačno. S druge strane, ako verujete da možete i hoćete da postignete X, Y i Z, uspeh je mnogo verovatniji.

Ovo ima ogroman uticaj i na rad sa klijentima. Ako klijent veruje da promena nije moguća, biće potrebna duža i intenzivnija saradnja. Ako veruje da promena jeste moguća, napredak se može ostvariti brže – ponekad čak i kroz običan razgovor.

Zaključak: Uverenja oblikuju stvarnost. Razumevanjem i promenom uverenja možemo promeniti ponašanje i postići bolje rezultate – u životu, poslu i ličnom razvoju.

Percepcija je projekcija: kako ono što vidimo u drugima odražava nas same

U prethodnoj lekciji smo govorili o povezanosti uzroka i posledice i kako smo odgovorni za svoje ishode – pozitivne i negativne. Sada idemo korak dalje i upoznajemo se sa konceptom “percepcija je projekcija”, koji potiče iz rada švajcarskog psihijatra Carla Junga.

Šta znači “percepcija je projekcija”?

Jednostavno rečeno, ono što primećujemo u drugima je u stvari odraz nas samih. Ako u drugima vidimo frustraciju, ljutnju ili sumnju, te emocije postoje negde i u nama samima – inače ih ne bismo mogli prepoznati. Isto važi i za pozitivne osobine: ako smo radosni, energični i optimistični, svet oko nas deluje pozitivno i prijateljski.

Primer iz prakse

Zamislite učiteljicu kojoj je rečeno da su njeni đaci “spor učenici”. Bez obzira na njen trud, na kraju godine đaci su podbacili – jer je njeno verovanje u njihov neuspeh projektovano na njih. Sledeće godine, druga učiteljica je rekla da su ti isti đaci izuzetno inteligentni. Rezultat? Đaci su postigli izvanredne rezultate jer je projekcija vere u njihov uspeh aktivirala njihov potencijal.

Primena u coaching-u i NLP-u

Ako želite da postignete sjajne rezultate sa svojim klijentima ili učenicima:

  • Verujte u njih – da su sposobni da postignu lični uspeh i moć koju žele.

  • Budite autentični – vaša poruka mora biti u skladu sa vašim verovanjima. Klijenti osećaju nesklad i napredak je ograničen ako vi sami sumnjate u njih.

  • Radite prvo na sebi – iskustvo ličnog uspeha i rada sa sopstvenim nesvesnim umom omogućava vam da zaista verujete u potencijal drugih.

Ključni uvid

Kombinacija koncepta percepcija je projekcija i kongruencije znači da kada verujete u potencijal ljudi i uvereni ste u ono što radite, to projektujete na njih. Njihova sposobnost da rastu i napreduju direktno zavisi od vaše autentične vere u njih.

Drugim rečima: ako verujete u njihovo uspevanje, oni će uspeti.

Comments