Kako uverenja oblikuju naše ponašanje i rezultate
U prethodnom predavanju govorili smo o značaju visokih standarda izvrsnosti i o tome kako izvrsnost i odgovornost čine temelje lične moći. Sada kada razumete šta je potrebno da biste vi i drugi postali najbolja verzija sebe, hajde da pređemo na još jedan ključni aspekt ličnog razvoja – uticaj uverenja na ponašanje.
Uverenja su moćna. Ona oblikuju način na koji delujemo, kako se odnosimo prema drugima i kakve rezultate postižemo – u poslu, u životu ili u ličnom razvoju.
Evo četiri ključne karakteristike uverenja:
-
Uverenja nisu stvarna.
Ona počivaju na veri ili poverenju, često s elementom imaginacije, i pokreću određena ponašanja. Naše uverenje je duboko povezano sa vrednostima koje nesvesno držimo. Razumevanje vrednosti i uverenja na dubljem nivou je ključno za postizanje sjajnih rezultata u NLP-u i ličnom razvoju. -
Istinitost uverenja nije važna.
Za osobu koja ga drži, nije važno da li je uverenje objektivno tačno. Ako je osoba zatvorena za promene, neće prihvatiti alternativne ideje ili vrednosti, čak i ako se pokuša uveriti da je u krivu. Primer: religijska uverenja – ljudi ih često brane svim silama. -
Uverenja deluju kao da su istinita.
Osoba se ponaša prema uverenju, bez obzira na to da li ima dokaze za njega ili ne. Nesvesni um je moćan, ali nije logičan – on izvršava ono što mu se zada. Ako verujete da ste sposobni i vredni velikog uspeha, ponašaćete se u skladu s tim, i rezultati će se pojaviti. -
Uverenja su samoispunjujuća proročanstva.
Držanje određenog uverenja zadaje nesvesnom umu da traži dokaze koji ga potvrđuju i vodi naše ponašanje tako da ono postane stvarnost. Ako kažete „Ne mogu da postignem X, Y i Z“, verovatno ćete se i sami uveriti da je to tačno. S druge strane, ako verujete da možete i hoćete da postignete X, Y i Z, uspeh je mnogo verovatniji.
Ovo ima ogroman uticaj i na rad sa klijentima. Ako klijent veruje da promena nije moguća, biće potrebna duža i intenzivnija saradnja. Ako veruje da promena jeste moguća, napredak se može ostvariti brže – ponekad čak i kroz običan razgovor.
Zaključak: Uverenja oblikuju stvarnost. Razumevanjem i promenom uverenja možemo promeniti ponašanje i postići bolje rezultate – u životu, poslu i ličnom razvoju.
Percepcija je projekcija: kako ono što vidimo u drugima odražava nas same
U prethodnoj lekciji smo govorili o povezanosti uzroka i posledice i kako smo odgovorni za svoje ishode – pozitivne i negativne. Sada idemo korak dalje i upoznajemo se sa konceptom “percepcija je projekcija”, koji potiče iz rada švajcarskog psihijatra Carla Junga.
Šta znači “percepcija je projekcija”?
Jednostavno rečeno, ono što primećujemo u drugima je u stvari odraz nas samih. Ako u drugima vidimo frustraciju, ljutnju ili sumnju, te emocije postoje negde i u nama samima – inače ih ne bismo mogli prepoznati. Isto važi i za pozitivne osobine: ako smo radosni, energični i optimistični, svet oko nas deluje pozitivno i prijateljski.
Primer iz prakse
Zamislite učiteljicu kojoj je rečeno da su njeni đaci “spor učenici”. Bez obzira na njen trud, na kraju godine đaci su podbacili – jer je njeno verovanje u njihov neuspeh projektovano na njih. Sledeće godine, druga učiteljica je rekla da su ti isti đaci izuzetno inteligentni. Rezultat? Đaci su postigli izvanredne rezultate jer je projekcija vere u njihov uspeh aktivirala njihov potencijal.
Primena u coaching-u i NLP-u
Ako želite da postignete sjajne rezultate sa svojim klijentima ili učenicima:
-
Verujte u njih – da su sposobni da postignu lični uspeh i moć koju žele.
-
Budite autentični – vaša poruka mora biti u skladu sa vašim verovanjima. Klijenti osećaju nesklad i napredak je ograničen ako vi sami sumnjate u njih.
-
Radite prvo na sebi – iskustvo ličnog uspeha i rada sa sopstvenim nesvesnim umom omogućava vam da zaista verujete u potencijal drugih.
Ključni uvid
Kombinacija koncepta percepcija je projekcija i kongruencije znači da kada verujete u potencijal ljudi i uvereni ste u ono što radite, to projektujete na njih. Njihova sposobnost da rastu i napreduju direktno zavisi od vaše autentične vere u njih.
Drugim rečima: ako verujete u njihovo uspevanje, oni će uspeti.
Comments