- Get link
- X
- Other Apps
Vrednost
Vrednost nije samo o ljudima – poput sreće, više vremena sa porodicom ili dobro plaćenog posla. Naravno, može biti i to, ali samo ako vas to čini srećnim.
Organizacije takođe teže vrednosti. One žele više novca, zadovoljnijih kupaca, bolju korporativnu kulturu, efikasnije procese i slično.
Kao Product Owner, morate razumeti svoj biznis i svoje kupce. Kupci su uvek na prvom mestu, novac dolazi nakon toga, ali u krajnjem ishodu, sve se svodi na novac. Ipak, nemojte dozvoliti da vas novac zaslepi – ne dozvolite da profit naruši lojalnost kupaca ili vašu želju da ih usrećite.
U ovom videu govoriću o različitim vrstama vrednosti i o važnosti isporuke vrednosti kupcima što je pre moguće. Ako ostanete do kraja, dobićete i besplatan šablon za planiranje release-a koji možete koristiti u svojim projektima.
Hajde da počnemo sa pet vrsta vrednosti:
1. Komercijalna vrednost
Kako ovaj item povećava naš prihod ili profit?
Primer: stavka ima komercijalnu vrednost kada kupci plaćaju za nju – nova verzija proizvoda, nova funkcija, dodatak koji se može otključati, plaćeni sadržaj ili novi proizvod u web prodavnici.
2. Vrednost efikasnosti
Kako ova stavka štedi novac ili vreme?
Primer: promena u kodu omogućava pokretanje proizvoda sa manje servera, automatizacija ili pojednostavljenje repetitivnih zadataka potrebnih za razvoj i isporuku proizvoda.
3. Tržišna vrednost
Kako ova stavka pomaže privlačenju više korisnika ili kupaca?
Primeri: copywriting za web sajt, pokretanje marketinške kampanje na LinkedIn-u, pisanje bloga, snimanje videa ili podcasta – sve što povećava svest o proizvodu. Takođe, portovanje aplikacije na druge platforme (iOS, Android).
4. Vrednost za kupca
Kako ova stavka povećava šanse da kupac nastavi da koristi naš proizvod?
Primer: optimizacija korisničkog iskustva – proizvod je lakši za korišćenje, manje sklon greškama i bolje prilagođen zadacima korisnika. Uključuje i funkcionalnosti koje kupci direktno ne plaćaju, ali ih žele i zadržavaju angažovane u proizvodu.
5. Buduća vrednost
Kako ova stavka štedi novac ili vreme u budućnosti?
Primeri: istraživanje i inovacije, traženje alternativnih tehničkih rešenja, unapređenje praksi i procesa tima – sve što zahteva vreme za učenje i pripremu za budućnost.
Kada se vrednost zapravo isporučuje?
Jedini trenutak kada se vrednost može isporučiti je kroz release – svaka verzija proizvoda je prilika za stvaranje vrednosti.
Problem je što mnoge kompanije puštaju release tek dvaput godišnje, što znači veliko ulaganje pre nego što vide povrat. Scrum timovi, s druge strane, proizvode potencijalno releasable increment svakih 30 dana ili manje, što omogućava bržu isporuku vrednosti i smanjuje tzv. “cost of delay” – gubitak vrednosti kroz vreme.
Waterfall vs Agile
-
Waterfall: release tek na kraju projekta – vrednost se odlaže, a rizik raste kako se bližimo kraju.
-
Agile/Scrum: više release-a tokom projekta, što omogućava kontinuiranu isporuku vrednosti i kontrolu rizika.
Svaki release se može posmatrati kao return on investment (ROI). Ako ROI nije očekivan, tražite bolje prilike za ulaganje.
Scrum framework nije alat za projekt menadžment, već stvara konkurentsku prednost organizacijama jer omogućava češće testiranje hipoteza i bržu isporuku vrednosti. Evidence-Based Management vodič pruža perspektive na vrednost i sposobnost organizacije da je isporuči – tzv. key value areas.

Comments