Šta je Hyper Shifting



Šta je Hyper Shifting

  • Definicija: Sposobnost da menjaš svoj pogled ili perspektivu i vidiš situaciju iz više uglova.

  • Simbol: Par naočara – podseća nas da svako vidi svet kroz svoje “staklo” ili perspektivu.

  • Cilj:

    1. Razumevanje tuđih perspektiva i osećaja.

    2. Otkrivanje novih uvida i prilika.

    3. Otvaranje uma ka učenju i novim idejama.


Kako funkcioniše

  1. Svesnost o sopstvenim predrasudama – shvati da tvoj pogled nije jedini “tačan”.

  2. Vežbanje empatije – pokušaj da vidiš situaciju iz ugla druge osobe.

  3. Učenje iz različitih izvora – čitaj novine, blogove i izvore koji nude drugačije mišljenje.

  4. Paradigm shift – preispitaj svoje mentalne modele; često mislimo da nešto nije moguće dok ne vidimo primer koji dokazuje suprotno (kao priča o Rogeru Bannisteru).


Primeri primene

  • Debatovanje iz suprotne perspektive da bi razumeo argumente protivnika.

  • Preispitivanje ustaljenih procesa u firmi kako bi otkrio bolje načine rada.

  • Posmatranje tržišta i konkurencije iz različitih uglova radi inovacija.


Suština: Hyper Shifting ti omogućava da ne budeš “zarobljen” u svom načinu razmišljanja, već da se brzo adaptiraš, donosiš bolje odluke i otkrivaš prilike koje bi inače propustio


Šta se dešava u primeru

  1. Problem: Evropska industrija pesticida bila je kritički pogođena zakonodavstvom i percipirana kao zatvorena i nekomunikativna.

  2. Rešenje (Hyper Shifting pristup):

    • Promena perspektive: umesto da insistiraju na “pravilnom” načinu komunikacije, prihvatili su različite perspektive – javnosti, farmera, naučnika.

    • Otvorena komunikacija: umesto formalnih saopštenja, otvorili su dijalog i prihvatili kritike.

  3. Rezultat: Dramatična promena percepcije – industrija je postala transparentnija i društveno prihvatljivija.


Lekcije iz primera

  1. Više perspektiva = bolje razumevanje: Što više perspektiva uzmemo u obzir, to bolje razumemo situaciju, ljude i njihove frustracije ili emocije.

  2. Detachment od sopstvenih predrasuda: Kad se odvojimo od svojih emocija i očekivanja, postajemo otvoreniji za inovacije i nove ideje.

  3. Paradigm shift menja mogućnosti: Primeri Stevea Jobsa i Microsofta pokazuju da način na koji posmatramo svet može otvoriti potpuno nove tržišne prilike.

  4. Prava inovacija zahteva promenu perspektive: Xerox je imao tehnologiju pre Apple-a, ali nisu videli njen potencijal – dok druga perspektiva može prepoznati vrednost i implementirati je uspešno.


Praktična primena Hyper Shifting-a

  • Svesno uzimati u obzir tuđe perspektive pri donošenju odluka.

  • Redovno preispitivati sopstvene pretpostavke i granice.

  • Razmišljati “što ako postoji drugačiji način?” ili “šta ako je ovo moguće?”

  • Aktivno tražiti inovacije kroz empatiju i otvoreni dijalog.

Comments