Želite da isporučujete proizvod u kratkim inkrementima, da ga isporučite rano, dobijete povratne informacije, pratite i prilagođavate se u hodu kako biste se poboljšali u isporuci kroz kratke cikluse ili sprintove.
Takođe vrlo efikasno upravljate rizicima i optimizujete vrednost.
Formirajte Scrum tim.
Prvo što treba da znate jeste da Scrum okvir nije pristup za svaki projekat.
Dobar je samo za projekte gde krajnji korisnici možda ne znaju tačno šta žele.
Ako je to slučaj, morate znati kako da izvučete potrebe klijenata. Takođe morate znati kako da te potrebe izrazite kao skup zahteva da bi se započeo razvoj.
Ali problem je u tome što se korisnički zahtevi mogu tumačiti na mnogo različitih načina. Klijent može to protumačiti na jedan način, a developer na drugi. Teško je reći ko je „u pravu“ i šta zapravo treba razviti.
👉 Dakle, prvi preduslov je da radite na projektu gde krajnji korisnici možda ne znaju tačno šta žele.
Drugi preduslov: promenljivi prioriteti.
Promene su dobrodošle u Scrumu, ali one treba da dolaze iz novih informacija, a ne iz „osećaja“ nekog stakeholder-a.
Međutim, stalne promene mogu da budu simptom problema u procesu:
-
loše napisane user stories,
-
niska kvalitativna vrednost user stories koja dopušta preširoka tumačenja.
Neočekivani ishodi tada primoravaju stakeholder-e da iznova definišu ono što zapravo žele — sprint za sprintom.
Kako poboljšati user stories:
-
proverite vašu definition of ready,
-
proverite da li Product Owner ima pristup pravim stakeholder-ima i ljudima koji donose odluke.
Još jedan problem: nema vremena za MVP (minimum viable product).
Stakeholder-i skaču s ideje na ideju pre nego što proizvod dostigne MVP zrelost.
💡 Rešenje:
-
probajte duži sprint,
-
počnite da izrađujete release plan — roadmap proizvoda.
👉 Dakle, drugi preduslov je prihvatanje promena zasnovanih na novim informacijama (evidence-based management).
Treći preduslov: pristup cross-functional timu (3–9 ljudi) koji mogu zajedno da rade u isto vreme, idealno na istom mestu.
Zašto? Zato što takvi timovi:
-
imaju veću fleksibilnost,
-
brže reaguju na promene,
-
bolje rešavaju tekuću podršku i održavanje,
-
imaju članove sa različitim veštinama.
To ne znači da svaki član poseduje sve veštine, već da tim u celini pokriva više uloga, a članovi mogu po potrebi preuzimati različite zadatke.
Dakle, morate jasno postaviti uloge i odgovornosti:
-
Product Owner – maksimizira vrednost proizvoda.
-
Scrum Master – podržava tim, promoviše Scrum, deluje kao servant leader, facilitator, učitelj, mentor, coach.
-
Developeri – stručnjaci koji isporučuju potencijalno iskoristiv inkrement na kraju svakog sprinta, organizuju i upravljaju sopstvenim radom.
👉 Dakle, treći preduslov je da pronađete sve te ljude. Ako ne možete da ih nađete, problem nije u Scrum-u — već u vama (tj. organizaciji).
Četvrti preduslov: obezbediti podršku i angažovanje stakeholder-a u vezi sa tim kako Scrum pomaže u kreiranju i održavanju proizvoda.
Njihova ključna uloga je da daju dosledan feedback i uvide o inkrementima proizvoda koje Scrum tim kreira.
Ako imate ova četiri „sastojka“, imate sve što je potrebno da započnete projekat koristeći Scrum okvir.
Comments