Prebacivanje odgovornosti i grešaka je jedan od negativnih
aspekata loše organizacije na radnom mestu. Evo nekoliko primera kako se to
može manifestovati:
Neuzimanje odgovornosti za greške: Kada se neko u
organizaciji ne oseća odgovornim za sopstvene greške, postoji tendencija da se
krivica prebacuje na druge ili na okolnosti. Umesto da se prepoznaju greške,
uče iz njih i preduzmu koraci za njihovo ispravljanje, osobe koje prebacuju
odgovornost mogu izbegavati preuzimanje odgovornosti za sopstvene postupke.
Svaljivanje krivice na druge: U neorganizovanoj radnoj
sredini, pojedinci ili timovi mogu krivicu za neuspeh ili loše rezultate
pripisivati drugim ljudima ili drugim timovima. Umesto da se sarađuje kako bi
se identifikovali problemi i našla rešenja, krivica se prebacuje na druge kako
bi se izbegla lična odgovornost.
Nedostatak transparentnosti: Kada organizacija nije
transparentna u vezi sa odlukama, postupcima ili informacijama, može se
stvoriti kultura u kojoj se odgovornost lako izbegava. Nedostatak transparentnosti
otežava utvrđivanje ko je odgovoran za određene akcije ili greške, jer
informacije nisu jasno dostupne.
Nedostatak sistema za praćenje grešaka: Ako organizacija
nema adekvatne mehanizme za praćenje grešaka, identifikaciju problema ili evaluaciju
rezultata, postaje teže utvrditi ko je odgovoran za određene greške. Nedostatak
efikasnog sistema za praćenje grešaka može dovesti do toga da se one ignorišu
ili prebacuju na druge, umesto da se preduzmu koraci za njihovo ispravljanje.
Nedostatak odgovarajućih sankcija: Ako organizacija ne
primenjuje odgovarajuće sankcije za nesavesno ponašanje ili ponavljanje
grešaka, može se stvoriti atmosfera u kojoj ljudi ne osećaju pravu odgovornost
za svoje postupke. Nedostatak jasnih posledica za greške može doprineti
prebacivanju odgovornosti i izbegavanju sopstvene odgovornosti.
Važno je da organizacija promoviše kulturu odgovornosti, gde
se zaposleni ohrabruju da preuzmu odgovornost za svoje postupke, uče iz grešaka
i rade na njihovom ispravljanju. To može biti postignuto kroz jasne
komunikacije, transparentnost, adekvatne sisteme praćenja i evaluacije, kao i
primenu odgovarajućih mera.
Comments