Tabelarni prikaz troskova projekta - postoji i narativni budzet
Glavne stavke budzeta:
Glavne stavke budzeta:
- ljudski resursi
- direktni troskovi projekta
- oprema
- neplanirani trosak
- trosak lokalne kancelarije
- bankarske provizije
- inkind trosak
- trosak promocije
do 30% od ukupnih troskova su honorari
do 7% od direktnih troskova su troskovi lokalne kancelarije
do 3-5 % od direktnih troskova su neplanirani trsokovi
treneri moderatori , predavaci spadaju u direknte troskove projekta, bruto iznos po danu
moguca odstupanja do 15% bez pitanja za direktna sredstva
honorari su fikni
moguce je da se oni usmere sredstva na nesto drugo
opisi svaku stavku iz budzeta.
projekti mogu biti , sufinansirani , koordinisanje finansija.\donatori, evropski , domaci donatori, kind doprinos , je doprinos aplikanta, nematerijalni troskovi, izracinati trzsnu vrednost, i stavi se u budzet, doprinos, aplikanata. U budzetu objasnimo da ce A donator, finansirati jedan deo projekta, a donator B drugi deo, i to predstaviti graficki u budzetu.
Volonteriski rad, prevoz, hrana, pokloni za volontere do 100 e nije potrebno da se objasnjava
sve sto je ispod 1 000 000 nije potrebna revizija. preko mora da se raspise tender.
Donacija- nematerijalna usluga, uredi sajt, lokaciju, obuke, trzisnu vrednost robe il usluge , staviti u budzet.
IN KIND - neki traze i to govori da imate dobre odnose sa drugima. obavezno se raspitaj, da li je sve u novcu il je nesto inkind. Obavezno pazljivo procitaj projekat tekst .
inetelektualni troskovi, za prirucnik, za strucna lica i tehnicku podrsku ima vise nacina obracuna budzeta.
partnerstvo u projektu
kako izabrati partnere u projektu, to moze biti spoj raznih udruzenja, intersektorska saradnja, mix ruralnih i seoskih sredina, regionalnih, evropskih, po indikatorima saradnje...
primer dobre prakse , partneri mogu da primer dobre prakse prenesu iskustvo nekom drugom. Vazno je da pitas druge, preko seminara za upoznavanje, nacionalnih kontakata, bolje po preporuci. Kako se distribuira novac po partnerima je jos jedna stavka koju treba predhodno dogovoriti.
OCEKIVANI REZULTATI
krenes od rezultata koji zelis da ostvaris, ocekivani rezultat je proizvod , materijalna stvar, kao izlozba, publikacija, il posledice, nematerijalne stvari , kao sto je znanje, 10 obucenih ljudi, edukacija.
razlika izmedju cilja i rezultata
cilj je povecanje ee na zgradi, a rezultat je zamena 10 prozora u zgradi, toje konkretna realizacija. uvek se pise u proslom vremenu po hijerarhiji. opsti cilj, specifican cilj, rezultat mora da se ostvari, aktivnosti. Ocekivani rezultat je ono sto obavezno mora da se ostvari.
Odrzivost projekta
sta znaci odrzivost, kako ce biti implementirano i kako ce dalje ziveti. uticaj, indikatori efikasnosti, uticaj dugorocni , kratkoricni, srednjorocni, , kvalitet, kolicina.
MONITORING I EVALUACIJA
pracenje napretka projekta. vrste monitoringa po vrsti pracenja aktivnosti, postoje reddovni i vanredni monitoring. Evaluacija, prati efekte , ocenjuje efekte, dali su postignuti ciljevi. eXANTE -pre pocetka projekta, minturn-u sredini projekta, final-evaluacij aprojekta, i ex post- naknadna evaluacija projekta, efekat apostignutih ciljeva.
Postoje interni i eksterni evaluatori.
indikatori:
pracenje napretka projekta. vrste monitoringa po vrsti pracenja aktivnosti, postoje reddovni i vanredni monitoring. Evaluacija, prati efekte , ocenjuje efekte, dali su postignuti ciljevi. eXANTE -pre pocetka projekta, minturn-u sredini projekta, final-evaluacij aprojekta, i ex post- naknadna evaluacija projekta, efekat apostignutih ciljeva.
Postoje interni i eksterni evaluatori.
indikatori:
- preko njih merimo uspesnost projekta
- dobro definisani
- kvalitet i kolicina
- tok aktivnosti, procesa i efekata- naprdovanje u smislu dostizanja ciljeva
- relevantni indikatori
- feedback
RIZIK upravljanje rizicima, treba predvideti rizike i smaniti ih na najmanju mogucu meru. Prvo identifikovati rizike, potencijal , analiza i nadji odgovore za rizike, mogu biti negativni i pozitivni, verovatnoca rizika, aktivnost koja to resava, preduprediti rizike i pojacati neku aktivnost koja ce eliminisati rizike, potrebno je definisati rizike, aktivnosti kao odgovor za veliki rizik. treba izbegavati rizike, kroz izbor drugih aktivnosti, drugu ciljnu grupu, preneti odgovornost na trece lice, prenosenje rizik,a ublazavanje rizika i prihvatanje posledica rizika, kao odgovor na rizik.
Planirati strategiju odgovora na rizik, kako cemo se boriti za rizicima , svesno preuzieti na sebe rizik i biti odgovoran za to. Odgovor za to je predvidjen i svesno se ulazi u to.
Sukob-knflikt zainteresovanih lica, stakolderi
vidljivost i konflikt zainteresovanih strana se posmatraju,
Planirati strategiju odgovora na rizik, kako cemo se boriti za rizicima , svesno preuzieti na sebe rizik i biti odgovoran za to. Odgovor za to je predvidjen i svesno se ulazi u to.
Sukob-knflikt zainteresovanih lica, stakolderi
vidljivost i konflikt zainteresovanih strana se posmatraju,
- mala vidljivost i mali konflikt - radi se kampanja
- mala vidljivost i veliki sukob radi se kampanja
- velika vidljivost i mali rizik - idealno
- velika vidljivost i veliki sukob radi se debata zainteresovanih snaga
SAZETAK - u tri recenice ispricati sta to radimo i zasto to radimo.
PROBLEM, CILJNA GRUPA, CILJ, EFEKAT KOJI ZELIMO DA OSTVARIMO, KROZ AKTIVNOSTI, I VREME I VREDNOST -BUDZET
Vodjenje izvestavanja - ako je obijen i prihvacen.
- ako je odbijen - zasto , koje su to slabe tacke projekta, i sta revidirati, ocena evaluatora, i poslati opet na revidiranje
- ako je prihvacen - javalja se donator, ugovor dolazi, salju se primerak donatoru na potpis, uplata novca 15-30dana, realizacija aktivnosti, upravljanje aktivnostima, finansijama i rizicima.
- Lista u cesnika, evaluacija, fotografije, prezentacija.
- sprovodjenje aktivnosti i finansije - racuni i garancije, ucesnici, ugovor sa pratecom dokumetacijom, putni nalog, svestaj , beznsin, samo honorari ne smeju da se menjaju.
- vidljivost projekta - mediji, clanak u medijima, brosura, letak, web stranica, pozivinice, agende, fotografije sa vidljivim oznaka,a donatora.
- postij pravila donatroa, logo i logo projekta.
Izvestaj projekta
Postoji narativni i finansijski izvestaj. Narativni izvestaj , sa idnikatoroma, efektima projekta, i zakljucak. Finansijski izvestaj, sa tabelama , planirano , potroseno. i Finalni izvestaj- finalna trans novca do 40 dana -20 dana. Poslace projekta na srpskom i neglesom jeziku, bilans stanja, i izvestaj.